Skip to main content

Hye! Jumpa Lagi!

Assalamualaikum.
Hello. Lama la xupdate blog. Nak update asyik tertangguh ja.. Sempat layan fb berapa minit gitu ja.

Hidup semakin hari semakin bz. Alhamdulillah dengan rezeki yang Allah bagi untuk kami sekarang ni. Serius xsangka.

Aku banyak simpan gambar konon nak upload dekat blog.. Tapi tula.. Xdan wei..

Penat gila-gila. Penat otak. Penat badan. Tapi kena jadi steady la kan.. Ini jalan yang aku pilih.

So alhamdulillah, aku dengan Eli dah dapat beli kereta baru guna akaun company.

Terpaksa tukar kereta sebab plan 2017 adalah tahun untuk rekrut agent dan stokist. So nak buat tour ke seluruh negeri jumpa agent & stokist.







Duit muka kereta. Kereta pun dah masuk 2hari dapat & guna. Mula tu nak ambil kereta secondhand ja.. Tapi sebab serik kena tipu dengan salesman sebelum ni, malas dah la..

Pasal kes kena tipu tu pun dulu aku nk up entry tapi tu la bagai dikata..xdan..

Kami simpan duit haritu, dalam bulan 5-6 kot xsilap, simpan sikit-sikit duit berniaga untuk beli van. So beli la. Cash. 27k. Salesman tu sembang kemaih gila.. Nak repair itu ini..betulkan itu ini kononnya... Last2 cekelat angin. Memang tertipu. Melayu sama melayu pula tu.. Memang bullshit la cerita la..

Van tu pun kami dok repair sikit-sikit. Sebab guna untuk angkat barang dari rumah aku ke office. Dulu boleh la 3-4basket ja.. Sekarang busuk-busuk 15basket kuning tu.. Setakat sekarang, memang berjasa banyak dah van tu..

Kereta pun kami confirm nak beli bila kami start buat planning untuk 2017, fyi bila masuk bulan 10, kita dah kena siap dh planning untuk awal januari 2017 tau.

Dekat 3minggu juga urusan kereta ni pun. Tapi syukur sangat lepas loan. Sebab masa apply ssm kami ngam-ngam setahun.

-----------------

Lagi pun orang sekeliling pun dok kalut suruh kami tukar kereta. Yala.. Nampak lekeh kan naik kereta Iswara tu.. Faham-faham. Tapi kami happy. Aku rasa kalau sebab plan nk tour satu malaysia tu sampai sekarang ni kami pakai Iswara tu lgi hahaha..








Kereta kami ambil Alza advance ja.. Eli ikut hati nk ambil kereta ala-ala Vida kahkahkahkah... Alza ni pun bagi aku dah elok gila dh.

Rasa macam xcaya..sebab aku xaim pun nak tukar kereta.

-----------------

Settle dah bab kereta. Kereta Iswara tu kami jual pada yang memerlukan. Sayang nak jual.. Tapi dari biar buruk mcm tu ja..lagi sayang.

Kereta Iswara tu aku beli dengan kak Lily harga Rm2500.. Aku jual dengan harga Rm1000.

Overhaul..tukar segala mak nenek dah.. Kira org y beli ni insyallah selesa. Dan macamana kak Lily dengan Abg Lokman buat dekat aku dgn Eli, mcm tu juga kami buat pada owner baru.

Niat aku dgn Eli nk tolong ja abg dengan kak Ina yang nak beli kereta kami tu..Dan semoga Kak Lily & Abg Lokman akan dapat pahala juga dengan apa y kami buat ni.

Semoga sikit sebanyak, kereta tu dpt ringankan beban & senangkan kak ina & suami dia. Kak ina pun ada baby kecik, p mana-mana naik moto ja.

Sebijik la macam aku dengan Eli tahun lepas.

----------------

Habis bab kereta..

-------------------







Production semakin bertambah. Alhamdulillah. Dan aku dengan Eli pun start 22.11.2016 dah start busy hingga lah 12.12.2016 nanti.

Sekarang ni 70% kerja memang staff yang handle. 3org untuk production, sorang untuk sales & sorang untuk admin & acc.

Dan aku pun tengah cari kedai untuk aku sewa, sebab nk upgrade. Nak upgrade xboleh alamat dirumah dah.. Tapi sampai sekarang masih xada rezeki lagi.

So masih di opis sedia ada. Rumah yang aku jadikan opis ni pun dah tak boleh tampung dah. Nak pula sekarsng sekali production dekat-dekat 1k pcs dah.. Buat secara berperingkat la..

Dan sekarang ni memang ikut sukatan betul-betul. Sebelum ni banyak gak amal jariah yang berlaku dari segi timbangan berat produk. Now memang kira betul-betul. Yang sebelum-sebelum ni aku anggap sedekah.

Paling obvious lipscrub, dulu main buh ja.. Sekali rupanya Rm15 untuk 65g hewhewhewhew.. Now memang ngam-ngam. 42-43g sekali penutup utk Rm15 lipscrub. Isian 30g selebihnya berat jar n penutup.

Lega gak la, dlu aku juai melebihi sukatan, kalau kurang..tobat rasa berdosa gila..ni dah terlebih aku halalkan. Rezeki customer Purebysafiyyahosman.

------------------------







Produk baby alhamdulillah, mendapat sambutan, walaupun agak slow tapi barang hari-hari jalan. Dan sekarang tengah slow-slow collect testimoni.
































Di HQ baby produk memang dah habis. Insyallah start buat bila fc oil semua habis dibuat. Dijangka 21.11.2016 ready batch ke2 untuk produk baby.

Aku memang buat sikit-sikit. Test market.

Gittewww...

Dan dalam perancangan ada last 2produk nak dibuat. Sekarang tengah tunggu packaging sampai. Dan akan ada produk yang akan di berhentikan productionnya.

Pastu dah xbuat dah produk baru. Nak ligan marketing dan all out dengan agent & stokist pula.

------------------

Bukan senang nak handle stokist. Agent pun hq ada ambil tapi sangat-sangat sikit. Ada la kot 3-4org agent bawah JQ. Aku memang tegas bab pengambilan agent & dropship. Stokist pun sama.
.
Sometimes xboleh nak jadi manusia y semua org suka. Kalau baik sgt lembut sgt, kena pijak kepala.. Bila tegas.. Org xsuka..

Tapi aku try jadi makin baik dri hari ke hari. Walaupun kadang-kadang emo..penat wei huhuhu..Ni pun aku rasa aku dah banyak berubah. Kalau aku y dulu ..mmg naya hahaha..

Kdg org xnak jwpan bodoh dari aku..tp soalan dia bagi soalan bodoh.. Xka aku naik angin.. So far angin sepoi sepoi bahasa jala..

N Aku try follow pendapat stokist & agent juga. Tiap pendapat depa bagi, aku tulis. Mana yang aku fikir boleh follow aku cuba follow untuk kesejahteraan bersama.

Macam depa request sample. Aku ambil masa nk buat sample. Bila sales depa mcm truk.. Aku ikhtiar juga buat sample.

Bukan utk hq semata-mata, tp nk tlg depa boost sales depa sendiri. So buat sample utk depa boleh up sell.

Sample diberi percuma dengan syarat yang simple. Nampak la memberangsangkan. Alhamdulillah.

So pada yang buat pembelian Rm100 inc postage, boleh request sample percuma dekat stokist atau agent ok. Dengan HQ pun dapat juga.

Dan kalau awak return customer, tak yah tunggu pembelian Rm100, berapa awk beli pun awak layak dapat sample juga. Boleh minta dengan stokist atau agent yang selalu awk beli ok.

So far sample ada sample foot soak &fc mask, insyallah soon sample lip scrub pula. Insyallah.

Huihh! Panjang dah entry aku ..


Ok la sambung lain kali.


Good night.
4.00pagi entry ni ditulis.

Comments

Mila Ahmad said…
semoga maju jaya Piya.
Ematunz said…
heyh kakpia... baru habis baca kak punya entry... thanks for share. jemput gi blog ema ya... www.diyseni.com

Popular posts from this blog

Tinggal Lagi Sehari.

Sat ja kita dah sampai ke penghujung 2015. Bagi aku tahun 2015 ni antara tahun paling mencabar dan agak susah nak lalui. Memang agak struggle la tahun ni.phewwww.. Antara yang aku ingat apa jadi utk tahun ni.. Jan 2015 - Aku kena pindah rumah dalam keadaan yang tergesa-gesa sebab rumah aku sewa tu tuan rumah jual senyap-senyap. - Aku jual bisnes yang aku usahakan dari tahun 2011 ke orang lain. - Aku jual kereta. Feb 2015 - Jobless. Bergantung sepenuhnya dekat Eli. -Mula niaga barang dari China,tapi xlaku. Aku stop. -Mula jadi dropship Intan,tapi sekerat jalan. - Kereta xada. Kemana-mana naik moto kawan Eli(Ketai). March 2015 - Masih jobless. - Aktif bercucuk tanam depan rumah. -Masih tiada kereta. April 2015 - Berniaga teh detox dari UK. - Masih tiada kereta. Mei 2015 - Keluar ura-ura yang MAS nak buang pekerja. Time ni aku n Eli yakin gila babi yang Eli xakan kena buang keja. - Aku maintain jual detox tea. -Masih tiada kereta. Jun 2015 - Aku maintain jual detox tea. - Hujung bulan Jun

Adelia dijangkiti HFMD.

assalamualaikum.. P/s : gambar dlm entry ini hanya utk rujukan ibu2 lain,kalau nampak tanda2 mcm dikulit adelia ni pda anak kalian,cpt bawa jmp doktor..jgn ingat ruam bisa biasa. HFMD adalah penyakit dari virus cox-sa-ki. orang2 kita sebut sakit kaki tangan dan mulut. Aku memang terkejut gila.. xsangka ok.. sebab adelia duduk dalam rumah ja.. keluar weekend gitu ja.. Dah masuk seminggu dia sakit. Tapi harini dah ok..luka semua dah sembuh dan kering. Ulser dalam mulut pun dah ok.. Simptom pertama yang keluar :- 1.aku perasan ada merah-merah macam air bisa pecah dekat private part dia..tapi aku ingat ruam lampin biasa tu.. aku pun sapu krim ruam lampin tu macam biasa.. 2. Perasan ada 1ruam ada air bisa dekat kepala lutut dia. Satu ja. Eli picit bagi pecah. 3.masuk hari ke3 aku perasan pasal ruam lampin dgn ruam dekat lutut dia tu,malam tu dia badan panas..kepala panas..kaki panas. Ingat demam. Tapi pelik kenapa kaki dia pun panas.. 4.aku jelum dengan air asam jawa malam tu..xtidoq ok..te

Baru tau, kenapa sembelit di kalangan kanak-kanak terjadi.

assalamualaikum.. Aku bawa adelia jumpa pakar kanak2 untuk sekian kalinya..even makan ubat homeopati... still aku bawa jumpa juga doktor pakar..semua ni ilmu...so aku yang xberapa berilmu ni kena la jumpa dengan orang yang banyak ilmu untuk ambl ilmu. Jangan la dah obses 1benda..ilmu lain sampai langsung xmau ambil tau... Macam ayat ni "dh xvaksin anak..nnt anak sakit xyah la p hospital kerajaan.." LOL... pemikiran kalah orang asli. Muahahahha. Hidup ni kita kena ikhtiar..  allah buka banyak jalan pada kita..ilmu kena cari sendiri..bukan dok ikut pungkok orang ja..gittewwwww... Aku bukan nak sembang pasal vaksin ka apa.. pasai vaksin xvaksin ni..sampai ke kiamat xhabis...sama mcm isu susu formula dgn susu badan... Adelia tengah dalam fasa "makan ikut mood".. Ada hari dia makan nasi..ada hari dia xmau nasi...xmau buah..xmau sayuq...ada hari dia telan semua... So dia sembelit. Aku tukar susu..sebab ingat punca dari susu. Masa bagi novalac it tu.