Skip to main content

Akhirnya, Jumpa Susu Formula Yang Sesuai Untuk Safelia.

Hye, assalamualaikum. Aku dah jumpa susu formula yang sesuai dengan Safelia. Alhamdulillah. Safelia dari lahir campur susu fm dengan susu badan. Lepas tu susu badan aku drop terus, so Safelia fully fm.




Macam-macam cara aku buat. Makan milk booster jeneh buah kering tu, tak jadi apa. Minum Horlick, tak jadi. Bagi Safelia hisap pun tak jadi. Pam tiap 2jam pun tak jadi.

Last makan pil tambah susu domperidone, makan sebiji ja.. tapi aku jadi mengantuk gila-gila. So aku stop. N redha. Kiranya Safelia sempat susu badan dalam 2minggu++, sebab aku pump so dia dapat full susu yang kuning tu. Susu putih ja dan dapat 3x kot.

So susu yang aku try untuk Safelia ;


Enfalac A+ 
Safelia sembelit, keja kentut ja. Taik keluar warna macam nak kelabu n bulat kecik2 macam taik kambing. So stop.


Frisolac Comfort
Keja berak sampaiiiiiiii turun berat badan. Kira dah tahap cirit. Minum ni sebab nak bagi kuning cepat turun tapi nan ado. Tapi sebab dia bagi turun berat badan. Aku stop.



S26 Gold
Safelia minum keja kentut ja all the time, sampai terganggu tidoq dia. Keja nangis meragam ja. Mula aku ingat kentut sedia-sedi tu bagus. Rupanya kalau kentut sedia n meragam tanda tak bagus. Pastu jadi sembelit. Taik keluar ketoi xberair apa. Tiap kali nak berak menangis.

Frisolac (tin biru)
Sembelit n keadaan sama macam minum susu S26 Gold. So terus stop.


Dutch Baby
Elokkkkkk! Rupanya susu murah juga yang sesuai hahahaha.. berak cantik. Kuning. Taik lembut elok. Tiap hari berak atau 2x sehari. Tak kerap kentut, tapi kentut yang normal. Tak meragam. Masa berak pun tak nangis, tau-tau berak.

So now maintain Dutch Baby step 1. Alhamdulillah. Lega i tau. Susu Dutch Baby ni memang murah gila gila gila gila. Ada juga penyelamat.

Lega ya amat weh. Kalau dak ya allah susah hati. Dengan susah hati susu badan tak dak. Lani redha. Susu badan ka susu tepung ka janji membesar dengan sihat.

Nanti 6m-1tahun ibu ikhtiar bagi bakteria baik usus adik jadi banyak ya.

K bye!



For Events, Review/shoutouts, Advertorial & Advertising kindly contact me at safiyyahosman@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

Tinggal Lagi Sehari.

Sat ja kita dah sampai ke penghujung 2015. Bagi aku tahun 2015 ni antara tahun paling mencabar dan agak susah nak lalui. Memang agak struggle la tahun ni.phewwww.. Antara yang aku ingat apa jadi utk tahun ni.. Jan 2015 - Aku kena pindah rumah dalam keadaan yang tergesa-gesa sebab rumah aku sewa tu tuan rumah jual senyap-senyap. - Aku jual bisnes yang aku usahakan dari tahun 2011 ke orang lain. - Aku jual kereta. Feb 2015 - Jobless. Bergantung sepenuhnya dekat Eli. -Mula niaga barang dari China,tapi xlaku. Aku stop. -Mula jadi dropship Intan,tapi sekerat jalan. - Kereta xada. Kemana-mana naik moto kawan Eli(Ketai). March 2015 - Masih jobless. - Aktif bercucuk tanam depan rumah. -Masih tiada kereta. April 2015 - Berniaga teh detox dari UK. - Masih tiada kereta. Mei 2015 - Keluar ura-ura yang MAS nak buang pekerja. Time ni aku n Eli yakin gila babi yang Eli xakan kena buang keja. - Aku maintain jual detox tea. -Masih tiada kereta. Jun 2015 - Aku maintain jual detox tea. - Hujung bulan Jun

Adelia dijangkiti HFMD.

assalamualaikum.. P/s : gambar dlm entry ini hanya utk rujukan ibu2 lain,kalau nampak tanda2 mcm dikulit adelia ni pda anak kalian,cpt bawa jmp doktor..jgn ingat ruam bisa biasa. HFMD adalah penyakit dari virus cox-sa-ki. orang2 kita sebut sakit kaki tangan dan mulut. Aku memang terkejut gila.. xsangka ok.. sebab adelia duduk dalam rumah ja.. keluar weekend gitu ja.. Dah masuk seminggu dia sakit. Tapi harini dah ok..luka semua dah sembuh dan kering. Ulser dalam mulut pun dah ok.. Simptom pertama yang keluar :- 1.aku perasan ada merah-merah macam air bisa pecah dekat private part dia..tapi aku ingat ruam lampin biasa tu.. aku pun sapu krim ruam lampin tu macam biasa.. 2. Perasan ada 1ruam ada air bisa dekat kepala lutut dia. Satu ja. Eli picit bagi pecah. 3.masuk hari ke3 aku perasan pasal ruam lampin dgn ruam dekat lutut dia tu,malam tu dia badan panas..kepala panas..kaki panas. Ingat demam. Tapi pelik kenapa kaki dia pun panas.. 4.aku jelum dengan air asam jawa malam tu..xtidoq ok..te

Baru tau, kenapa sembelit di kalangan kanak-kanak terjadi.

assalamualaikum.. Aku bawa adelia jumpa pakar kanak2 untuk sekian kalinya..even makan ubat homeopati... still aku bawa jumpa juga doktor pakar..semua ni ilmu...so aku yang xberapa berilmu ni kena la jumpa dengan orang yang banyak ilmu untuk ambl ilmu. Jangan la dah obses 1benda..ilmu lain sampai langsung xmau ambil tau... Macam ayat ni "dh xvaksin anak..nnt anak sakit xyah la p hospital kerajaan.." LOL... pemikiran kalah orang asli. Muahahahha. Hidup ni kita kena ikhtiar..  allah buka banyak jalan pada kita..ilmu kena cari sendiri..bukan dok ikut pungkok orang ja..gittewwwww... Aku bukan nak sembang pasal vaksin ka apa.. pasai vaksin xvaksin ni..sampai ke kiamat xhabis...sama mcm isu susu formula dgn susu badan... Adelia tengah dalam fasa "makan ikut mood".. Ada hari dia makan nasi..ada hari dia xmau nasi...xmau buah..xmau sayuq...ada hari dia telan semua... So dia sembelit. Aku tukar susu..sebab ingat punca dari susu. Masa bagi novalac it tu.