Skip to main content

Safelia Dah Berusia 6bulan.



Hye, assalamualaikum. Last update haritu bulan 11.2020. Ni dah masuk bulan 5.2021 dah oi. Sat ja masa kan. Safelia pun dah umur 6bulan.

So far so good. Safelia banyak duduk bawah jagaan Eli since aku busy uruskan Good Good Lucksaa. PbySO pun busy juga. 80% Eli handle PbySO.


Ikut umur tipu, Safelia dah 7bulan. Kalau ikut umur betul, Safelia baru 6bulan. Tapi aku dah bagi dia makan bulan lepas lagi. Tapi nasi aku intro bulan ni.

Safelia ni lalu makan macam aku. Walaupun tak sedap. Dia akan makan juga hahahahaha.. beza dengan Adelia. Aku intor makanan dekat dia berbeza dari aku intro makanan dekat Adelia dulu.

Dulu ikut rules yang 3days tu. Untuk Safelia aku ajar makan macam orang besar cuma teksturs baby la. Aku xnak ajar dia makan puree buah semata-mata.

Hari 1st intro makan ja aku start dengan buah avocado. Lepas pada tu aku bagi dia tiap hari makan karbo, protein, sayur & lemak baik.


Mula malaih aku nak beli steamer n blender dia. Aku gigih lenyek manual. Tapi dapat teksturs tak betul-betul halus. So terpaksa beli juga.

Aku beli brand Beaba. Beli yang version 2017 kot dalam Rm870. Senang ya amat. Aku masak before keluar p Good Good Lucksaa. Nanti Eli akan blend n suap Safelia makan.

Gitu lah rutin setiap hari. 


Bela Safelia ni senang macam bela Adelia. Tidur sendiri. Cuma beza dia, dia tak boleh duduk sorang buat hal dia. Macam Adelia, adelia tak kisah.

Tinggal ja dia depan tu, nanti tau-tau tidoq. Macam Safelia ni, kena ada orang depan muka dia. Kalau tak dia nangis n merenggek. Kalau dok depan dia, xlayan dia pun xpa. Janji dia nampak kita. Hahahaha Adli Yusop sangat. 😂











Kuat tidoq pun sama macam Adli Yusop hahahahaha.. jam 9.30-10.30pm tu dia wajib tidoq. Tak boleh buka lampu dah. Mesti tidoq. Dia memang lena dalam babycot. Senang.

Lani umur dah masuk 6m, tidoqqq punyalah buas hahahaha..babycot pun bogel macam tu ja. Aku tak letak ap pun sebab takuttttttt dia xleh nafas kalau dok pusing2.

So biaq bogel gitu ja. Aku pun tidoq lebih lena. Kadang rasa macam tak caya ada anak no.2, sebab aku kalau boleh memang nak anak sorang ja.

Safelia ni kiranya baby accident la. Dan paling melegakan mudah jaga. Masa pantang, Eli ambik tidoq dengan Eli setiap malam. So aku boleh rehat n tidoq.

Siang baru aku jaga. Aku dok doa cepat la dia besaq. Aku tak feberet sangat time kecik-kecik gini.. aku suka kaau dah besar umur 5tahun keatas. Lagi senang bela time tu.

K bye!




For Events, Review/shoutouts, Advertorial & Advertising kindly contact me at safiyyahosman@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

Tinggal Lagi Sehari.

Sat ja kita dah sampai ke penghujung 2015. Bagi aku tahun 2015 ni antara tahun paling mencabar dan agak susah nak lalui. Memang agak struggle la tahun ni.phewwww.. Antara yang aku ingat apa jadi utk tahun ni.. Jan 2015 - Aku kena pindah rumah dalam keadaan yang tergesa-gesa sebab rumah aku sewa tu tuan rumah jual senyap-senyap. - Aku jual bisnes yang aku usahakan dari tahun 2011 ke orang lain. - Aku jual kereta. Feb 2015 - Jobless. Bergantung sepenuhnya dekat Eli. -Mula niaga barang dari China,tapi xlaku. Aku stop. -Mula jadi dropship Intan,tapi sekerat jalan. - Kereta xada. Kemana-mana naik moto kawan Eli(Ketai). March 2015 - Masih jobless. - Aktif bercucuk tanam depan rumah. -Masih tiada kereta. April 2015 - Berniaga teh detox dari UK. - Masih tiada kereta. Mei 2015 - Keluar ura-ura yang MAS nak buang pekerja. Time ni aku n Eli yakin gila babi yang Eli xakan kena buang keja. - Aku maintain jual detox tea. -Masih tiada kereta. Jun 2015 - Aku maintain jual detox tea. - Hujung bulan Jun

Adelia dijangkiti HFMD.

assalamualaikum.. P/s : gambar dlm entry ini hanya utk rujukan ibu2 lain,kalau nampak tanda2 mcm dikulit adelia ni pda anak kalian,cpt bawa jmp doktor..jgn ingat ruam bisa biasa. HFMD adalah penyakit dari virus cox-sa-ki. orang2 kita sebut sakit kaki tangan dan mulut. Aku memang terkejut gila.. xsangka ok.. sebab adelia duduk dalam rumah ja.. keluar weekend gitu ja.. Dah masuk seminggu dia sakit. Tapi harini dah ok..luka semua dah sembuh dan kering. Ulser dalam mulut pun dah ok.. Simptom pertama yang keluar :- 1.aku perasan ada merah-merah macam air bisa pecah dekat private part dia..tapi aku ingat ruam lampin biasa tu.. aku pun sapu krim ruam lampin tu macam biasa.. 2. Perasan ada 1ruam ada air bisa dekat kepala lutut dia. Satu ja. Eli picit bagi pecah. 3.masuk hari ke3 aku perasan pasal ruam lampin dgn ruam dekat lutut dia tu,malam tu dia badan panas..kepala panas..kaki panas. Ingat demam. Tapi pelik kenapa kaki dia pun panas.. 4.aku jelum dengan air asam jawa malam tu..xtidoq ok..te

Baru tau, kenapa sembelit di kalangan kanak-kanak terjadi.

assalamualaikum.. Aku bawa adelia jumpa pakar kanak2 untuk sekian kalinya..even makan ubat homeopati... still aku bawa jumpa juga doktor pakar..semua ni ilmu...so aku yang xberapa berilmu ni kena la jumpa dengan orang yang banyak ilmu untuk ambl ilmu. Jangan la dah obses 1benda..ilmu lain sampai langsung xmau ambil tau... Macam ayat ni "dh xvaksin anak..nnt anak sakit xyah la p hospital kerajaan.." LOL... pemikiran kalah orang asli. Muahahahha. Hidup ni kita kena ikhtiar..  allah buka banyak jalan pada kita..ilmu kena cari sendiri..bukan dok ikut pungkok orang ja..gittewwwww... Aku bukan nak sembang pasal vaksin ka apa.. pasai vaksin xvaksin ni..sampai ke kiamat xhabis...sama mcm isu susu formula dgn susu badan... Adelia tengah dalam fasa "makan ikut mood".. Ada hari dia makan nasi..ada hari dia xmau nasi...xmau buah..xmau sayuq...ada hari dia telan semua... So dia sembelit. Aku tukar susu..sebab ingat punca dari susu. Masa bagi novalac it tu.